FAMOUS WOMEN– konkurs z języka angielskiego
2021-03-09Drzwi otwarte
2021-03-12Na początku można sobie postawić pytanie: Po co nam wartości i dlaczego chcemy je zmieniać?
Wartości dotyczą każdego wymiaru naszego życia, począwszy od wyboru posiłku (wartości odżywcze), a na dylematach duchowych skończywszy (normy moralne). Człowiek jest istotą rozumną i świadomą, świadomą siebie, swojego postępowania i odpowiedzialności za nie, dlatego dąży w życiu do osiągania określonych wartości. Dzięki wartościom określamy swoje postawy życiowe, normy moralne. Wartości mają też wpływ na nasze stany emocjonalne i samoocenę. Dzięki realizacji swoich wartości człowiek może osiągnąć przysłowiowe szczęście, czyli pełną harmonię pomiędzy ciałem, duchem, sercem i umysłem.
Co zyskujemy dzięki posiadaniu systemu wartości?
Po pierwsze, dzięki wartościom określamy co jest dla nas ważne, pożądane, niezbędne.
Po drugie wpływają na nasze cele życiowe i sposób ich realizacji, czyli określają plany życiowe, niczym drogowskazy.
Po trzecie wpływają na kryteria naszych ocen, decyzji, wyborów, szczególnie zaś na samoocenę.
Zatem jaki powinien obowiązywać w szkole „Kodeks wartości”?
Tworzyliśmy go razem. Cała społeczność szkolna wypełniła ankiety dotyczące wartości, zastanawialiśmy się czym są, co wpływa na nasze wybory i jakimi chcemy być ludźmi. „Kodeks wartości” Zespołu Szkół nr 1 w Wągrowcu powstał jako wypadkowa wszystkich preferowanych wartości przez Rodziców, Nauczycieli, Pracowników oraz Uczniów.
Każda Grupa wybrała i ustaliła hierarchię wartości:
Skala wartości od 5-1 (5 najwyższa)
|
Rodzice
|
Nauczyciele i Pracownicy |
Uczniowie
|
5 | tolerancja | szacunek | szacunek |
4 | szacunek | tolerancja | przyjaźń |
3 | odpowiedzialność | odpowiedzialność | odpowiedzialność |
2 | przyjaźń | uczciwość | uczciwość |
1 | życzliwość | życzliwość | miłość |
Podsumowując:
„Kodeks wartości” naszej szkoły jest następujący:
I – SZACUNEK (14 pkt)
II – TOLERANCJA (9 pkt)
III – ODPOWIEDZIALNOŚĆ (9 pkt)
IV – PRZYJAŹŃ (6 pkt)