Zadania z chemii na czas kwarantanny
Ćwiczenia z chemii na czas kwarantanny
Termin oddania 23.03.2020
Przesłać proszę na adres mailowy: bemate@tlen.pl
Pracę proszę podpisać imieniem i nazwiskiem oraz podać klasę.
Ćwiczenia nr 1 z dnia 17.03.2020
Imię i nazwisko: …………………………………………………….
Klasa: …………………………
Data przesłania odpowiedzi: …………………………..
Zad. 1. Przeprowadzono doświadczenie – do trzech probówek z wodą dodano:
do probówki I tlenek sodu
do probówki II tlenek glinu
do probówki III tlenek siarki (VI)
W probówkach 1.−3.zanurzono uniwersalny papierek wskaźnikowy.
a. Zapisz równania reakcji i procesów zachodzących w probówkach
lub zaznacz, że reakcja chemiczna nie zachodzi.
Probówka 1.:_______________________________________________________________________
Probówka 2.:_______________________________________________________________________
Probówka 3.:__________________________________________
b. Zapisz obserwacje.
Probówka 1.:_______________________________________________________________________
Probówka 2.:_______________________________________________________________________
Probówka 3.:_______________________________________________________________________
c. Określ charakter chemiczny substancji dodanej do probówki 2. Podkreśl wzory sumaryczne związków chemicznych,z którymi może ona reagować.
Charakter chemiczny: _______________________________________________________________
NaOH • H2S • CuSO4 • H2SO3 • HCl • NH3
d. Zapisz równania reakcji chemicznych tlenku glinu z podkreślonymi w podpunkcie c) związkami chemicznymi.
__________________________________________________________________________________
e. Skreśl zdania nieprawdziwe.
Najprostszą metodą otrzymywania tlenków jest łączenie pierwiastków chemicznych z tlenem, czyli reakcja analizy. W ten sposób można uzyskać tlenki wyłącznie tych pierwiastków chemicznych, które reagują bezpośrednio z tlenem. Tlenki można podzielić ze względu na rodzaj pierwiastka chemicznego, który łączy się z tlenem, stan skupienia oraz charakter chemiczny.
Zad. 2. Napisz wzory sumaryczne związków chemicznych, których dotyczą podane opisy.
a. Tlenek, w którym siarka ma wartościowość IV. _______________
b. Związek żelaza z tlenem, w którym żelazo ma wartościowość III. _______________
c. Związek azotu z tlenem, w którym azot ma wartościowość II. ________________
Zad. 3. Uzupełnij tabelę, wpisując wzory sumaryczne tlenków w odpowiednie kolumny.
Li2O • N2O5 • CO2 • SO3 • CuO • ZnO • P4O10
Tlenki | ||
zasadowe | kwasowe | amfoteryczne |
|
Zad. 4. Podkreśl poprawne uzupełnienia obserwacji dotyczących przeprowadzonego doświadczenia chemicznego (zadanie wykorzystujące wiedzę ze szkoły podstawowej)
Zawartość probówek 2. i 3. zabarwiła się na A/B/C / D, natomiast zawartość probówki 4. na A/B/C/D.
W probówkach 1., 5. i 6. barwa wskaźników nie uległa zmianie.
A. żółto B. malinowo C. czerwono D. zielono
Zad.5. Zaznacz produkt/produkty reakcji tlenku sodu z wodą.
A. wodorotlenek sodu i wodór C. wodorotlenek sodu
B. tlenek sodu i wodór D. tlenek sodu
Zad.6. Podkreśl wszystkie właściwości wodorotlenku sodu (zadanie wykorzystujące wiedzę ze szkoły podstawowej)
ciecz • substancja stała • jest higroskopijny • trudno rozpuszcza się w wodzie
• bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie • jest żrący • rozpuszczanie go w wodzie jest procesem egzoenergetycznym• rozpuszczanie go w wodzie jest procesem endoenergetycznym
Zad. 7. Napisz równania reakcji chemicznych zachodzących w doświadczeniach chemicznych przedstawionych na schematach. Wpisz nazwy wszystkich związków chemicznych i uzupełnij opis schematów.
Probówka 1.
Równanie reakcji chemicznej: ____________________________________________________________
Nazwy substratów: _____________________________________________________________________
Nazwy produktów: ____________________________________________________________________
Probówka 2.
Równanie reakcji chemicznej: ____________________________________________________________
Nazwy substratów: _____________________________________________________________________
Nazwy produktów: ____________________________________________________________________
Zad. 8. Uzupełniona o kilka poleceń karta ćwiczeń, którą już otrzymaliście:
8.1 Podaj nazwy tlenków (systemem Stocka i przedrostków) wyrażonych wzorem:
|
|
8.2. Napisz wzory tlenków o podanej niżej nazwie:
a. Tlenek litu,
b. Tlenek baru,
c. Tlenek azotu (IV),
d. Tlenek azotu (V),
e. Tlenek chloru (VII),
f. Tlenek boru.
g. Tlenek chloru (V),
8.3. Obok związków z punktów 8.1 i 8.2 zapisz, czy jest to tlenek metalu, niemetalu, czy pierwiastek tworzący tlenek jest półmetalem.
8.4. Ze względu na właściwości kwasowo – zasadowe, podaj, do której grupy należą poniższe tlenki (zapisane pogrubioną czcionką) i jakim reakcjom ulegają:
MgO, , CO, , NO, CaO, CO2, SO3, B2O3, SiO2, Na2O, N2O5, P2O5, ZnO, Al2O3, K2O, SiO, N2O
- Tlenki zasadowe – …………………………………………………………………………………………………..
- Tlenki kwasowe – ……………………………………………………………………………………………………
- Tlenki amfoteryczne – ……………………………………………………………………………………………..
- Tlenki obojętne – ……………………………………………………………………………………………………..
- Zad. 8.5. Napisz równanie reakcji otrzymywania poniższych tlenków dwoma sposobami:
- a. CO2,
- b. SO2,
- c. CaO,
- d. MgO
- Zad. 8.6. Udowodnij charakter kwasowy tlenku węgla (IV).
- Zad. 8.7. Udowodnij charakter zasadowy tlenku magnezu.
- Zad.8.8. Udowodnij charakter amfoteryczny tlenku cynku i tlenku glinu.
- Zad.8.9. Podaj z jakich i ilu atomów składają się tlenki z punktów 8.1 i 8.2.
- Zad. 8.10. Podaj dla związków z punktów 1 i 8.2 (zadanie wykorzystujące wiedzę ze szkoły podstawowej)
- Stosunek atomowy,
- Stosunek masowy pierwiastków wchodzących w skład powyższych związków,
- Udział procentowy poszczególnych pierwiastków w tych związkach.
...